JESTEŚ TU
Home > Rodzaj narzędzi > Narzędzia samochodowe > Bosch radzi jak dbać o akumulator zimą

Bosch radzi jak dbać o akumulator zimą

Bosch radzi jak dbać o akumulator zimą

W okresie jesienno-zimowym temperatury spadają poniżej zera, a rozruch silnika może być utrudniony. Jak uniknąć wtedy problemów z akumulatorem?

Prąd w akumulatorze powstaje w wyniku reakcji chemicznej, która przy niskich temperaturach ulega spowolnieniu. Przyjmuje się, że pojemność akumulatora w temperaturze -25 stopni spada o 40%. Dlatego warto wybrać taki akumulator, w którym konstrukcja kratki pozwala na sprawny przepływ prądu, ułatwiając rozruch w niskich temperaturach.

Wpływ wysokich i niskich temperatur

W okresie letnim zużycie akumulatora jest przyspieszone ze względu na wysoką temperaturę pod maską samochodu. To z kolei przyspiesza korozję kratki akumulatora. Następujące stopniowo eksploatowanie daje znać o sobie zimą, gdy zimny silnik i zgęstniały olej stawiają większy opór przy rozruchu, zwiększając zapotrzebowanie na energię. Dodatkowo, spowolnione są wtedy reakcje chemiczne, co zmniejsza dostępny prąd rozruchowy.

Jak dbać o akumulator? fot. Bosch

Profilaktyka lepsza niż awaria na drodze

Kierowca może zadbać o swój komfort, prosząc warsztat o kontrolę stanu akumulatora i układu ładowania. Elektroniczny tester akumulatora jest w stanie wykryć nadciągającą niesprawność. Warto wykonać test prewencyjny, by uniknąć konieczności rozruchu z użyciem kabli lub kosztownego zamawiania pomocy drogowej czy lawety.

Zaawansowana technologia kratki

Wybór akumulatora z wyższej półki pozwala korzystać z bardziej zaawansowanej technologii. W akumulatorach Bosch stosowana jest kratka PowerFrame®, wykonana w technologii wytłaczania. Dzięki niej możliwe jest uzyskanie większej liczby cykli ładowania i rozładowania w porównaniu do konwencjonalnego akumulatora. Przekłada się to na łatwiejszy rozruch zimą i większą żywotność.

Bosch technologia PowerFrame fot. Bosch

Jazda na krótkich odcinkach

Jeśli samochód użytkowany jest tylko sporadycznie lub wyłącznie na krótkich odcinkach, to układ ładowania w samochodzie może nie nadążać z doładowaniem akumulatora po rozruchu. W takim wypadku warto przed zimą sprawdzić stan naładowania i doładować akumulator elektroniczną ładowarką. Ładowarki elektroniczne takie jak Bosch C3 ładują akumulator impulsowo, automatycznie dobierając natężenie prądu.

Samochody z systemem Start/Stop – na co zwrócić uwagę?

Już 2 na 3 nowe samochody posiadają system Start/Stop. Wówczas podczas wymiany należy zastosować akumulator odpowiedniej technologii – Bosch S5 AGM lub S4 EFB. Tylko takie akumulatory zapewniają pewną funkcjonalność i żywotność w wypadku systemu Start/Stop. Podczas wymiany akumulator należy zarejestrować w pojeździe z użyciem testera usterek.

Proste wskazówki

W trakcie uruchamiania silnika należy pamiętać o wciśnięciu pedału sprzęgła, gdyż rozłącza to silnik od układu napędowego i zmniejsza opory przy rozruchu. Należy też dbać o czystość pokrywy akumulatora, gdyż zabrudzenia i wilgoć zwiększają ryzyko samorozładowania. W starszych samochodach należy pamiętać o oczyszczeniu styku klem z biegunami z zaśniedzienia i o odpowiednim styku połączenia akumulatora do masy.

mat. Bosch

Dodaj komentarz

Top